Spedycja kontenerowa – jej znaczenie we współczesnym transporcie

Dynamiczny rozwój handlu w ostatnich latach przyczynił się do spektakularnego wzrostu popularności kontenerów, które charakteryzują się wszechstronnym zastosowaniem. O tym, co można w nich przewozić i jakie kontenery są najpopularniejsze przeczytasz w poniższym artykule.

Dlaczego warto wybrać transport w kontenerach?

Kontenery spedycyjne mają wszechstronne zastosowanie. Można umieścić w nich produkty płynne, sypkie, na paletach, w kartonach a nawet towary ponadgabarytowe. Kontenery wykorzystywane są zarówno w transporcie śródlądowym, samochodowym, jak i kolejowym. Największe, będące w stanie przetransportować 16 tysięcy TEU (twenty foot equivalent unit – ekwiwalent kontenera dwudziesto stopowego – 20’) stosowane są w transporcie drogą morską.

Rosnąca popularność spedycji kontenerowej nie powinna nikogo dziwić. Aby zrozumieć sukces tego rodzaju transportu należy zapoznać się z jego zaletami. Po pierwsze, przewożenie towarów w kontenerach pozwala na transport multimodalny związany z wykorzystaniem kilku środków transportu. Stosując taki przewóz, ładunek może trafiać do ustalonego celu w systemie „door to door”. Jednym z ważniejszych atutów tego typu spedycji jest też skrócenie czasu transportu. Dzięki niej można zapomnieć o konieczności przeładunku przewożonych produktów, i tym samym zwiększa się bezpieczeństwo transportowanych towarów. W ten sposób ograniczamy możliwość zniszczenia czy zagubienia ładunku. Decydując się na przewóz ładunków w kontenerze zmniejszamy koszt transportu. Warto również wspomnieć, że towary w kontenerze mocowane są w bardzo prosty sposób.

Rodzaje kontenerów

Dzięki szerokiemu wyborowi kontenerów możliwe jest przewożenie każdego rodzaju ładunków. Do dyspozycji są m.in.:

  • kontenery uniwersalne drobnicowe, które służą do transportu tzw. drobnicy; przeprowadzając pewne modyfikacje ten rodzaj kontenera pozwala na przewóz towarów sypkich i ciekłych przewożonych luzem;
  • kontenery High Cube cechują się większą wysokością wewnętrzną i zewnętrzną w zestawieniu z kontenerami uniwersalnymi; wykorzystywane są do przewozu ładunków lekkich, przestrzennych, wysokich;
  • kontenery z otwartym dachem używane do przewozu ładunków, które ze względów manipulacyjnych nie mogą znaleźć się wewnątrz w tradycyjny sposób i należy je ładować od góry z pomocą dźwigu; potem przestrzeń dachową okrywa się wodoszczelną plandeką; ten rodzaj kontenerów wykorzystuje się również do transportu materiałów sypkich;
  • kontenery Hardtop używane do transportu przedmiotów o dużej wysokości, których nie można załadować do kontenera standardowego; kontenery tego typu są skonstruowane w ten sposób, że załadunek towarów można przeprowadzić na dwa sposoby – przez otwór dachowy, jak i drzwiowy;
  • kontenery z otwartą powierzchnią dachu i bokiem, tzw. flaty, służące do przewozu ładunków trudnych w transporcie;
  • kontenery typu platformy wykorzystywane są do transportu ładunków ciężkich, gabarytowych i wywierających duży nacisk punktowy;
  • kontenery chłodnicze stosuje się do przewożenia ładunków wymagających określonej temperatury; kontenery typu Reefer posiadają specjalistyczny system regulacji temperatury, dzięki któremu możliwy jest transport mrożonek; kontenery chłodnicze uniemożliwiają rozmrożenie żywności podczas przewozu; istnieje również możliwość regulacji temperatury „w górę”;
  • kontenery zbiornikowe służą do transportu ładunków płynnych; przewozi się w nich napoje, chemikalia w płynie.

Full Container Load (FCL) czy Less than Container Load (LCL)?

Korzystając z usług firm spedycyjnych można wybierać nie tylko wśród różnych typów kontenerów. Decydując się na transport drogą morską zleceniodawca ma do wyboru fracht morski pełnokontenerowy (ang. Full Container Load, FCL) i transport drobnicowy (ang. Less than Container Load, LCL). Z FCL mamy do czynienia gdy cały kontener wykorzystywany jest przez tylko jednego odbiorcę, z kolei o LCL mówimy gdy wykorzystuje się jedynie część przestrzeni ładunkowej kontenera, co sprawia, że w jednym kontenerze mogą być transportowane towary należące do kilku podmiotów.

W przypadku większych ładunków, które ładowane są w całości do kontenerów bardziej popularne są FCL. Jeśli chodzi o mniejsze przesyłki praktyczniejszym rozwiązaniem są przewozy drobnicowe.

Źródło: Symlog – Spedycja międzynarodowa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here