Badania Forbis Group zajmujące się zachowaniami konsumenckimi i reakcją na wielość towarów na półkach przynoszą zaskakujące wyniki. Po wielu latach strategii obfitości, różnorodności i rozmaitości przychodzi czas na minimalizm ekspozycyjny. Okazuje się, że można dość łatwo wyliczyć wpływ liczby produktów na wpływ ich sprzedaży. Eksponując dwa egzemplarze tego samego produktu można uzyskać nawet dodatkowe 23% sprzedaży więcej, pokazując trzy egzemplarze sprzedaż zwiększa się już tylko o 17%, a przy czterech egzemplarzach o 14%. Dlatego każdy sprzedawca powinien zadbać o nieprzekraczanie tzw. progu ekspozycyjnego.
Ekspozycja produktów spożywczych w restauracjach i barach szybkiej obsługi
Jednym z największych wrogów każdego punku gastronomicznego, ale też sklepu spożywczego jest chaos. Od dawna wiadomo, że wygląd dań lub tylko składników dania ma znaczenie. To dlatego wiele restauracji w miarę możliwości stara się, by w części przeznaczonej dla gości pokazać produkty spożywcze zachęcające do jedzenia. We włoskich trattoriach zaraz za drzwiami wejściowymi na stołach eksponuje się antipasti. Ich kolory, ułożenie, dobór smaków powodują, że naprawdę trudno jest się opuścić lokal. Tym bardziej, że bardzo często przystawki można nakładać samodzielnie. To technika stara jak świat odwołująca się do schematu „jedzenia oczami”.
Lady sałatkowe
W wielu restauracjach, pizzeriach i barach można samodzielnie komponować sobie sałatki. Sałatka to nie tylko sposób, by wypełnić czas oczekiwania na danie właściwie, ale też technika odwołująca się do łączenia estetyki ze smakiem. Odpowiednio wyeksponowana lada sałatkowa (z dogodnym dostępem) umożliwia samodzielne skomponowanie sałatki albo ułatwia to zadanie, jeśli korzystamy przy tym z pomocy odpowiedniego pracownika. Podziały przestrzeni lady sałatkowej ułatwiają wybór poszczególnych składników. Lada sałatkowa może oczywiście eksponować gotowe sałatki, a nawet inne dania zimne. Wyposażona we własny agregator i regulator temperatury utrzymuje optymalne warunki do przechowywania żywności.
Witryny chłodnicze do restauracji, baru czy ciastkarni
Do ekspozycji gotowych dań, półproduktów, ciastek czy deserów najlepiej nadają się witryny chłodnicze. Wykonane ze stali nierdzewnej, z wewnętrznym oświetleniem stanowią niezależny element wyposażenia gastronomii i tylko od personelu zależy w jaki sposób zostanie ona wykorzystana. Witryna chłodnicza umożliwia piękne skomponowanie np. ciastek i wyrobów cukierniczych, tak by kupujący nie mógł oderwać od nich oczu. W barze szybkiej obsługi witryna nie tylko zachęca do sięgnięcia po produkt, ale ułatwia sam proces kupowania i zamawiania dań, a to przyspiesza obsługę i zmniejsza kolejki.
Szafy na wino
Każda dobra restauracja powinna serwować wino. Aby zwiększyć zainteresowanie trunkami, warto odpowiednio wyeksponować szlachetny trunek. Służą do tego szafy na wino. Powinny one być dobrane tak, by komponować się z wnętrzem lokalu. Dobrym wyborem będzie zakup szafy wyposażonej w dodatkowy agregat, by wino zostało podane klientom we właściwej temperaturze. Rozwój kultury picia wina w naszym kraju powoduje, że na taki sposób przechowywania butelek z winem decydują się też osoby prywatne. A szafa na wino doświetlona i przeszklona prezentuje się doskonale zarówno w restauracji, jak i w domu prywatnym.
Sposób ekspozycji towaru ma znaczenie! I dotyczy to również lokali gastronomicznych, które jeszcze do niedawna dzieliły się na dwie odrębne strefy: kuchnię i salę. Dzisiaj te dwie strefy bardzo często ulegają zatarciu, z korzyścią dla konsumenta.