Jak długo trzeba czekać na wyniki kampanii SEO?

Jednym z najczęstszych pytań, jakie słyszymy od nowych klientów, jest „Ile czasu zajmie nam zobaczenie wyników z SEO?”

Podobnie jak wiele pytań związanych z marketingiem cyfrowym, nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Ilość czasu potrzebna do wyświetlenia wyników z SEO zależy od wielu czynników, od punktu, od którego zaczynasz, od rynku, na który celujesz, od oczekiwań, a nawet od budżetu.

Wśród specjalistów od optymalizacji stron www pod kątem wyszukiwarek jest takie powiedzenie, że SEO „jest maratonem, a nie sprintem”. Dzięki aktualizacjom Panda i Penguin w wyszukiwarce Google wiemy, że „sprintowanie” do szybkiego wyniku w SEO może często skończyć się kosztem Twojej firmy.

Ile czasu zajmuje uzyskanie wyników z SEO? Zanim udzielimy krótkiej odpowiedzi, przyjrzyjmy się czterem głównym czynnikom, które określają, ile czasu zajmie Twojej firmie, aby zobaczyć rzeczywiste wyniki pod względem ruchu, generowania potencjalnych klientów i przychodów z SEO.

Ile czasu zajmuje uzyskanie wyników z SEO – Twoja konkurencja

Im bardziej konkurencyjny jest twój rynek, tym więcej czasu zajmie Ci zazwyczaj osiągnięcie doskonałych rankingów w wyszukiwarkach.

Dzieje się tak dlatego, że algorytm Google został zaprojektowany tak, by wyświetlał najbardziej odpowiedni i trafny wynik dla każdego wyszukiwanego hasła. Trafność jest obliczana na podstawie analizy wielu czynników na stronie, takich jak na przykład treści, podczas gdy zaufanie jest sygnalizowane przez inne wiarygodne witryny z linkami do Twojej strony.

Kiedy wchodzisz na konkurencyjny rynek ze świeżą, nową stroną internetową często bez linków, rywalizujesz z okopanymi konkurentami. Tacy konkurenci działają w branży korzystając z własnych rozbudowanych, zoptymalizowanych stron internetowych od lat lub nawet dłużej i pozyskanych w tym czasie tysięcy linków.

Z drugiej strony Twoja strona internetowa może być zupełnie nowa i prawie niepowiązana „w oczach wyszukiwarki” z Twoją branżą i ze słowami kluczowymi, na których Ci zależy. W rezultacie czas potrzebny na osiągnięcie najwyższej pozycji jest ogromny. Na szczęście istnieje kilka sposobów na rozpoczęcie generowania wyników bez bezpośredniego konkurowania z większymi, silniejszymi konkurentami:

Możesz optymalizować stronę pod kątem słów kluczowych z tzw. długiego ogona (long tail keywords), które zapewniają mniejszy ruch, ale zwykle mają wysoki współczynnik konwersji i odznaczają się znacznie mniejszą konkurencją w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Co ciekawe, dane z badania Search Engine Watch pokazują, że słowa kluczowe o długości od 11 do 30 znaków konwertują znacznie lepiej niż krótkie słowa kluczowe, co czyni je doskonałym celem początkowych działań SEO.

Możesz rozpocząć optymalizację pod wyszukiwanie lokalne zamiast konkurować z firmami krajowymi i międzynarodowymi, pozwoli Ci to wejść na mniej konkurencyjny, ale bardziej znajomy rynek.

Jak widzisz, aby zwiększyć widoczność strony dla głównych fraz kluczowych może zająć dużo czasu, to skupienie się na uzyskaniu odpowiedniej widoczność dla fraz z długiego ogona i/lub lokalnych słów kluczowych pozwali zacząć generować szybkie wyniki z SEO, które wg. badań będą prowadziły do większej rentowności.

Ile czasu zajmuje uzyskanie wyników z SEO – Twoja strona internetowa

Jednym z najważniejszych czynników określających, ile czasu zajmie Ci uzyskanie wyników z SEO jest Twoja strona internetowa. Im lepiej zoptymalizowana zostanie Twoja witryna przed rozpoczęciem SEO, tym szybciej zaczniesz widzieć wyniki.

Istnieje kilka wyjątków od tej reguły, na przykład w przypadku witryn, które otrzymały karę od Google z powodu złych praktyk SEO. Jednak większość witryn internetowych wciąż jest na szczęście nie skażona tego typu praktykami, co znacznie ułatwia osiągnięcie odpowiedniej widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Jeśli Twoja witryna istnieje w sieci już kilku lat, została opublikowana w lokalnych i/lub krajowych mediach, zawiera wystarczającą ilość wysokiej jakości treści, zdobyła już pewną ilość naturalnych linków, wtedy może wystarczyć tylko kilka drobnych zmian optymalizacyjnych na stronie, aby poprawić Twój ranking i zacząć generować większy ruch.

Z drugiej strony, jeśli Twoja strona jest zupełnie nowa, osiągnięcie tego samego poziomu, co Twoi konkurenci, może wymagać większego zaangażowania i będzie to zdecydowanie bardziej czasochłonny proces.

Każda witryna jest unikatowa i nie ma dokładnej formuły określającej zdolność witryny do osiągnięcia odpowiedniej widoczności w wynikach wyszukiwania. Jeśli interesuje Cię kampania SEO to przede wszystkim musisz wiedzieć, jak zoptymalizować swoją witrynę, nasz zespół może przeprowadzić Audyt SEO Twojej witryny i następnie zapewnić odpowiednią strategię SEO.

Ile czasu zajmuje uzyskanie wyników z SEO – Twoje oczekiwania

Taki przykład: Jeśli niedawno otworzyłeś bank i chcesz przelicytować PKO, Mbank, czy inny Credit Agricole na takie słowa kluczowe jak np. „kredyt gotówkowy”, to jest mało prawdopodobne, że w najbliższym czasie Ci się uda ?

Kluczowym aspektem generowania rzeczywistych wyników z SEO, zarówno pod względem ruchu, jak i przychodów, są Twoje oczekiwania. Im bardziej realistyczne są Twoje docelowe słowa kluczowe w wyszukiwaniu, tym szybciej będziesz mógł zobaczyć prawdziwe wyniki z kampanii SEO.

To jeden z powodów, dla których najlepiej na początku inwestycji w SEO jest zoptymalizowanie pod kątem słów kluczowych z długiego ogona lub lokalnych słów kluczowych jako małej, nowo otwartej firmy. Zachowując realistyczne oczekiwania na wczesnych etapach kampanii SEO, możesz skupić się na stopniowym postępie w osiąganiu celów SEO dla bardziej konkurencyjnych fraz.

Zbyt często oczekiwania szybkiego efektu w SEO prowadzą do świetnych rankingów, po których następuje szybka i agresywna kara od Google za stosowanie niewłaściwych praktyk. Lepiej dla Twojego biznesu w sieci, jeżeli będziesz oczekiwał ciągłego postępu z SEO, niż natychmiastowych rezultatów.

W SEO nie ma skrótów, a te, które istnieją rzadko trwają na tyle długo, aby się nimi cieszyć. Zamiast od razu dążyć do ostatecznej wygranej, skupienie się na ciągłym rozwoju i ulepszaniu pozwala szybko wygenerować małe, ale dobre i stabilne wyniki. Po rozpoczęciu kampanii SEO na dobre, uda się również uzyskać znaczne efekty dla konkurencyjnych fraz.

Ile czasu zajmuje uzyskanie wyników z SEO – Twój budżet

SEO to nie konkurs wydatków, ale twój budżet ma wpływ na to, jak szybko możesz osiągnąć odpowiednią widocznośc dla docelowych słów kluczowych. Wyższy budżet pozwala zainwestować w treści o wyższej jakości, poświęcić więcej czasu na analizę widoczności i opracowanie indywidualnej strategii oraz pozwolić na budowanie linków opartych o strony najwyżej jakości.

Nie oznacza to, że musisz wydać fortunę na SEO. W rzeczywistości, jeśli Twoja firma kieruje się na mały rynek z małą konkurencją, możesz spodziewać się doskonałych wyników SEO bez wydawania szczególnie dużej kwoty, pod warunkiem, że zawartość Twojej strony i linki są na miejscu.

Ile czasu zajmuje uzyskanie wyników z SEO?

Dzięki świetnym treściom na stronie, które są zoptymalizowane pod kątem docelowych słów kluczowych, realistycznych słów kluczowych, które są osiągalne dla Twojej witryny i właściwej kombinacji zasięgu i budowania linków, możesz zobaczyć prawdziwe, mierzalne wyniki z kampanii SEO w ciągu zaledwie kilku miesięcy .

Na bardzo konkurencyjnym rynku oczywiście osiągnięcie odpowiednich wyników może zająć więcej czasu. Jednak gdy zaczną się pojawiać, ilość odwiedzin generowanych przez SEO będzie stopniowo i konsekwentnie wzrastać, co pozwoli zobaczyć poprawę z miesiąca na miesiąc.

Jednym z najlepszych aspektów SEO jest to, że wyniki wciąż rosną wraz z upływem czasu. To, co zaczyna się od pojedynczego telefonu od klienta, który znalazł Twoją witrynę internetową za pomocą słowa kluczowego, często zmienia się w stabilny, przewidywalny strumień potencjalnych klientów, a co za tym idzie sprzedaży i przychodów.

Jak mówi stare chińskie przysłowie: „SEO to maraton, a nie sprint”. Skup się na niewielkich zyskach na wczesnym etapie kampanii SEO, ponieważ Twoja strona internetowa dopiero staje się odpowiednim, godnym zaufania źródłem informacji dla Twoich docelowych odbiorców, ale zanim się zorientujesz, zobaczysz stabilny i wymierny postęp.

Powiązane wpisy